Regulamin organizacyjny Komendy Powiatowej Policji w Bełchatowie z dnia 26 maja 2015 roku z późniejszymi zmianami
Na podstawie art.7 ust. 4 ustawy o Policji z dnia 6 kwietnia 1990 roku, t.j. Dz. U. z 2015 roku poz. 355 ze. zm. postanawiam, co następuje:
ROZDZIAŁ 1
Przepisy ogólne
§1. 1. Ustala się Regulamin Komendy Powiatowej Policji w Bełchatowie, zwanej dalej "Komendą".
1. Regulamin Komendy określa:
- strukturę organizacyjną,
- organizację i tryb kierowania,
- zadania komórek organizacyjnych,
- tryb wprowadzania kart opisu stanowisk pracy i opisów stanowisk pracy.
§ 2.1. Komenda z siedzibą w Bełchatowie przy ulicy 1 Maja 7 jest jednostką organizacyjną Policji stanowiącą aparat pomocniczy Komendanta Powiatowego Policji w Bełchatowie, zwanego dalej „Komendantem”, przy pomocy której realizuje on na obszarze powiatu bełchatowskiego zadania określone w ustawach i przepisach wykonawczych, wydanych na ich podstawie.
2. Zakres działania Komendy określają odrębne przepisy Komendanta Głównego Policji w sprawie szczegółowych zasad organizacji i zakresu działania komend, komisariatów i innych jednostek organizacyjnych Policji.
§ 3. Komendant wykonuje na obszarze powiatu bełchatowskiego zadania Policji w sprawach ochrony bezpieczeństwa osób oraz utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego, określone w ustawach i przepisach wykonawczych wydanych na ich podstawie.
§4. Na obszarze powiatu bełchatowskiego działała Komisariat Policji w Zelowie, zwany dalej jednostką Policji.
§ 5. 1. Służba w Komendzie pełniona jest w podstawowym rozkładzie czasu służby od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.30 do 15.30, chyba że właściwy przełożony ustali inny jej rozkład.
2. Praca w Komendzie wykonywana jest w podstawowym rozkładzie czasu pracy od poniedziałku do piątku w godzinach 7.30 do 15.30, chyba że właściwy przełożony ustali inny jej rozkład.
3. Policjanci i pracownicy Komendy są obowiązani każdego dnia potwierdzać, w przeznaczonych do tego celu ewidencjach, rozpoczęcie i zakończenie służby i pracy oraz, za zgodą bezpośredniego przełożonego, jej przerwanie.
§ 6. Komendant bądź wyznaczony przez niego I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji w Bełchatowie lub inny wyznaczony funkcjonariusz przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków w każdy wtorek od godziny 15.00 do 17.00, a w przypadku gdy jest to dzień świąteczny lub wolny od pracy, w pierwszym dniu roboczym przypadającym po tym dniu.
ROZDZIAŁ 2
Struktura organizacyjna Komendy
§ 7. Ustala się następującą strukturę organizacyjną Komendy:
1. Kierownictwo:
- Komendant Powiatowy Policji,
- I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji.
2. Komórki organizacyjne w służbie kryminalnej:
- Wydział Kryminalny,
- Wydział Dochodzeniowo-Śledczy,
- Wydział do Walki z Przestępczością Gospodarczą i Korupcją.
3. Komórki organizacyjne w służbie prewencyjnej:
- Wydział Prewencji,
- Wydział Ruchu Drogowego,
- Wydział do spraw Przestępstw w Ruchu Drogowym i Wykroczeń,
- Jednoosobowe Stanowisko do spraw Prasowo-Informacyjnych.
4. Komórki organizacyjne w służbie wspomagającej:
- Jednoosobowe Stanowisko do spraw Kontroli,
- Zespół Kadr i Szkolenia,
- Zespół Prezydialny,
- Zespół Ewidencji, Rozliczeń i Zaopatrzenia,
- Ogniwo Łączności i Informatyki,
- Zespół do spraw Ochrony Informacji Niejawnych,
- Jednoosobowe Stanowisko Składnica Akt.
5. Posterunki Policji:
- Posterunek Policji w Drużbicach,
- Posterunek Policji w Kleszczowie,
- Posterunek Policji w Klukach,
- Posterunek Policji w Ruścu,
- Posterunek Policji w Szczercowie.
ROZDZIAŁ 3
Organizacja i tryb kierowania Komendą
§ 8. 1. Komendą kieruje Komendant przy pomocy:
- I Zastępcy Komendanta Powiatowego Policji,
- kierowników komórek organizacyjnych Komendy, zwanych dalej kierownikami,
- policjantów i pracowników wyznaczonych do koordynowania pracy komórek organizacyjnych Komendy.
2. Zadania i kompetencje I Zastępcy Komendanta Powiatowego określają odrębne przepisy.
3. Komendanta podczas jego nieobecności zastępuje I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji lub inny wyznaczony przez Komendanta oficer Policji.
4. Komendant może upoważnić podległych policjantów lub pracowników do podejmowania w jego imieniu decyzji lub wykonywania w jego imieniu czynności w określonym zakresie.
§ 9. Komendant może powoływać stałe lub doraźne zespoły do realizacji określonych zadań i wyznaczać policjantów lub pracowników odpowiedzialnych za ich realizację.
§ 10.1. Komendant i I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji w Bełchatowie sprawują nadzór nad działalnością komórek organizacyjnych Komendy, zgodnie z podziałem określonym w decyzji Komendanta.
2. Komendant i I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji w Bełchatowie określają zakresy obowiązków kierowników komórek organizacyjnych, nad którymi sprawują nadzór.
§ 11.1. Komórką organizacyjną Komendy kieruje jej kierownik przy pomocy zastępcy, kierowników podległych komórek organizacyjnych oraz bezpośrednio podległych policjantów i pracowników.
2. Kierownik komórki organizacyjnej komendy określa szczegółowe zadania podległej komórki organizacyjnej oraz sposób zorganizowania w niej służby i pracy.
3. Kierownik komórki organizacyjnej Komendy sporządza karty opisu stanowisk pracy oraz opisy stanowisk pracy na zasadach określonych w odrębnych przepisach prawa.
4. Kierownika komórki organizacyjnej Komendy zastępuje w czasie nieobecności jego zastępca albo, po uzyskaniu zgody przełożonego nadzorującego tę komórkę organizacyjną, inny policjant lub pracownik.
5. Zastępowanie kierownika komórki organizacyjnej Komendy obejmuje wykonywanie zadań, o których mowa w regulaminie, chyba że kierownik komórki organizacyjnej określi inny zakres zastępstwa.
ROZDZIAŁ 4
Zakresy działania komórek organizacyjnych:
§ 12. Komórki organizacyjne Komendy, o których mowa w § 7 pkt 2-5, w zakresie swojej właściwości realizują zadania obejmujące:
- współpracę z krajowymi podmiotami policyjnymi i pozapolicyjnymi;
- wykonywanie zadań związanych z dostępem do informacji publicznej;
- organizowanie i realizowanie przedsięwzięć w ramach lokalnego doskonalenia zawodowego.
§ 13. Do zadań Wydziału Kryminalnego należy w szczególności:
- realizowanie zadań w zakresie działań operacyjno-rozpoznawczych zmierzających do sprawnego i skutecznego rozpoznawania, zapobiegania i zwalczania przestępczości kryminalnej oraz wykrywania sprawców tych przestępstw,
- prowadzenie działań operacyjnych ukierunkowanych na wsparcie procesu wykrywczego w sprawach o najgroźniejsze przestępstwa dokonywane indywidualnie bądź w zorganizowanych grupach przestępczych, a także prowadzenie działań mających na celu prawidłowe rozpoznanie środowiska pseudokibiców,
- prowadzenie poszukiwań osób ukrywających się przed organami ścigania lub wymiaru sprawiedliwości i osób zaginionych, prowadzenie czynności związanych z ujawnianiem osób o nieustalonej tożsamości lub znalezieniem nieznanych zwłok oraz szczątków ludzkich,
- ujawnianie i identyfikacja mienia podlegającego zabezpieczeniu w postępowaniu karnym;
- prowadzenie współpracy z Osobowymi Źródłami Informacji,
- zapewnienie prawidłowego obiegu informacji o przestępstwach i ich sprawcach;
- prowadzenie przedsięwzięć związanych ze stosowaniem techniki operacyjnej,
- ujawnianie i analizowanie nowych form przestępczości, opracowywanie, upowszechnianie i wdrażanie systemu przeciwdziałania przestępstwom wywołującym szeroki oddźwięk
- w społeczeństwie,
- współdziałanie z sądami, prokuratorami i innymi instytucjami w zakresie zapobiegania, ujawniania i zwalczania przestępczości,
- realizowanie przedsięwzięć związanych z przygotowaniami obronnymi Komendy w zakresie właściwości wydziału.
§ 14. Do zadań Wydziału Dochodzeniowo-Śledczego należy w szczególności:
- prowadzenie postępowań przygotowawczych wszczętych we własnym zakresie lub powierzonych do prowadzenia przez Prokuraturę o przestępstwa pospolite, kryminalne i kryminalno-gospodarcze, postępowań sprawdzających oraz czynności w trybie art. 308 kpk,
- obejmowanie nadzorem postępowań przygotowawczych prowadzonych przez podległe jednostki organizacyjne Policji charakteryzujących się skomplikowanym stanem prawnym i faktycznym, wielowątkowych oraz o złożonym procesie dowodzenia lub przejmowanie ich do dalszego prowadzenia,
- koordynowanie czynności dochodzeniowo-śledczych dotyczących zwalczania przez podległe jednostki Policji głównie przestępstw kryminalnych,
- sprawowanie nadzoru ogólnego oraz dokonywanie ocen działalności komórek dochodzeniowo-śledczych podległych jednostek Policji w zakresie przestrzegania prawa w związku z prowadzonymi postępowaniami, sprawności organizacyjnej, ekonomiki procesowej i rezultatów wykrywczych,
- analizowanie stanu przestępczości w celu wypracowania metod i sposobów jej zwalczania, w szczególności przez przyjęcie właściwej koncepcji działania w oparciu o najnowsze instrumenty prawne i organizacyjno - techniczne,
- organizowanie współdziałania w zakresie zapobiegania i zwalczania przestępczości z funkcjonującymi na obszarze powiatu bełchatowskiego organami wymiaru sprawiedliwości i innymi organami ochrony prawnej,
- prowadzenie rejestrów i wykazów w szczególności określonych w aktach prawnych Komendanta Głównego Policji w zakresie, w którym ich prowadzenie nie zostało powierzone innej komórce lub jednostce organizacyjnej Komendy oraz przestrzeganie
- i realizacja przepisów w zakresie funkcjonowania bazy KSIP, a także sprawowanie nadzoru nad przedmiotowymi zagadnieniami w ramach posiadanych kompetencji,
- prowadzenie składnicy dowodów rzeczowych zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie,
- udział w kryminalistycznych badaniach miejsc zdarzeń w celu ujawnienia, zabezpieczenia technicznego, oceny i typowania do badań śladów, a także ustalania innych okoliczności wskazujących na rodzaj i charakter zdarzenia oraz jego sprawców,
- stosowanie i wdrażanie do praktycznego działania odpowiednich metod i środków mających na celu ujawnianie, zabezpieczanie i wykorzystywanie różnych rodzajów śladów.
§ 15. Do zadań Wydziału do walki z Przestępczością Gospodarczą i Korupcją należy w szczególności:
- rozpoznawanie, zapobieganie i zwalczanie przestępczości gospodarczej oraz ściganie sprawców tych przestępstw,
- prowadzenie czynności operacyjno-rozpoznawczych w zakresie ujawniania i zwalczania przestępczości gospodarczej,
- prowadzenie postępowań przygotowawczych z zakresu przestępczości gospodarczej i korupcyjnej,
- koordynowanie, sprawowanie nadzoru oraz udzielanie wsparcia w sprawach zawiłych i skomplikowanych dotyczących przestępczości gospodarczej i korupcyjnej prowadzonych w jednostkach terenowych podległych Komendzie,
- rozpoznawanie, zapobieganie i zwalczanie przestępczości korupcyjnej oraz ściganie sprawców tych przestępstw,
- prowadzenie czynności operacyjno-rozpoznawczych w zakresie ujawniania i zwalczania przestępczości korupcyjnej,
- prowadzenie postępowań przygotowawczych z zakresu przestępczości gospodarczej i korupcyjnej,
- koordynowanie, sprawowanie nadzoru oraz udzielanie wsparcia w sprawach zawiłych i skomplikowanych dotyczących przestępczości gospodarczej i korupcyjnej prowadzonych w jednostkach terenowych podległych Komendzie.
§ 16. Do zadań Wydziału Prewencji należy w szczególności:
- analizowanie stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na obszarze powiatu bełchatowskiego w celu skutecznego przeciwdziałania występującym zagrożeniom,
- tworzenie i koordynowanie programów prewencyjnych ukierunkowanych na:opracowywanie i wdrażanie programów profilaktycznych, ze szczególnym uwzględnieniem problemów zagrożenia ze strony środowiska pseudokibiców, współpraca ze społecznościami lokalnymi w zwalczaniu przestępczości i zjawisk patologii społecznej, kreowanie w mediach lokalnych pozytywnego wizerunku Policji oraz podejmowanych przez jednostkę działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa oraz porządku publicznego.
- koordynowanie i nadzorowanie działań komórek organizacyjnych w zakresie:
realizacji zadań patrolowych i patrolowo-interwencyjnych,
realizacji zadań przez dzielnicowych, kierownika Rewiru Dzielnicowych, Komendanta Komisariatu, kierowników Posterunków Policji w przedmiotowym zakresie,
wykorzystania psów służbowych,
przeciwdziałania przemocy w rodzinie,
opiniowania wniosków o organizację imprez masowych oraz ich zabezpieczanie,
doprowadzeń i konwojów, - współpraca ze służbami działającymi na rzecz bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz właściwymi organami państwa w zakresie klęsk żywiołowych, katastrofalnych lub innych niebezpiecznych zdarzeń,
- prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach określonych w ustawach,
- organizowanie, koordynowanie i realizacja zadań Policji w zakresie wydawania i cofania kart rejestrujących broń pneumatyczną i białą, zgodnie z Ustawą o broni i amunicji,
- prowadzenie ewidencji zarejestrowanej broni pneumatycznej oraz prowadzenie ewidencji osób posiadających na podstawie karty rejestracyjnej broni pneumatycznej.
- współpraca z innymi jednostkami Policji w zakresie opiniowania spraw dotyczących posiadania broni, ochrony osób i mienia,
- ochrona bezpieczeństwa ludzi oraz porządku publicznego w komunikacji publicznej oraz na wodach i terenach przywodnych,
- nadzorowanie czynności realizowanych przez policjantów pełniących służbę na Powiatowym Stanowisku Kierowania,
- koordynowanie i nadzorowanie oraz realizacja działań wobec cudzoziemców i uchodźców,
- realizowanie przedsięwzięć związanych z przygotowaniami obronnymi Komendy w zakresie właściwości wydziału,
- inicjowanie, przygotowywanie i wdrażanie przedsięwzięć z zakresu profilaktyki społecznej w oparciu o przeprowadzoną analizę i diagnozę zagrożeń występujących na terenie powiatu bełchatowskiego,
- wykrywanie popełnionych przez nieletnich czynów zabronionych oraz przejawów demoralizacji, ujawnianie i eliminowanie źródeł zagrożenia demoralizacją, demoralizacji i przestępczości nieletnich,
- ściganie sprawców przestępstw i wykroczeń popełnionych na szkodę nieletnich, małoletnich lub wspólnie z nimi oraz ujawnianie i rozpoznawanie przypadków braku opieki nad nieletnimi/ małoletnimi, bądź zaniedbań opiekuńczo-wychowawczych,
- prowadzenie czynności w zakresie poszukiwań nieletnich oraz zaginionych małoletnich.
§ 17. Do zadań Wydziału Ruchu Drogowego należy w szczególności:
- pełnienie służby na drogach powiatu bełchatowskiego celem zapewnienia bezpieczeństwa i porządku w ruchu na drogach, kierowanie ruchem i jego kontrolowanie,
- ujawnianie sprawców przestępstw i wykroczeń drogowych oraz wykonywanie niezbędnych w tym zakresie czynności procesowych oraz administracyjno-porządkowych,
- obsługa zdarzeń drogowych, w tym udzielanie pomocy poszkodowanym, zabezpieczanie mienia uczestników, zabezpieczanie śladów i dowodów, ustalanie świadków oraz zapewnienie płynności i bezpieczeństwa ruchu drogowego w miejscu tego zdarzenia,
- sporządzanie stałych i okresowych analiz i informacji dotyczących stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach powiatu,
- organizowanie, prowadzenie i koordynowanie działań kontrolno-profilaktycznych mających na celu ujawnianie oraz ograniczenie niepożądanych zjawisk na drodze,
- współpraca z podmiotami odpowiedzialnymi za infrastrukturę drogową oraz reagowanie na wszelkiego rodzaju sygnały i wnioski dotyczące poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- realizowanie przedsięwzięć związanych z przygotowaniami obronnymi Komendy w zakresie właściwości Wydziału.
§ 18. Do zadań Wydziału do spraw Przestępstw w Ruchu Drogowym i Wykroczeń należy w szczególności:
- prowadzenie postępowań przygotowawczych i sprawdzających o przestępstwa przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji oraz czynności wyjaśniających w sprawach o wykroczenia,
- sporządzanie formularzy rejestracyjnych w związku z prowadzonymi postępowaniami przygotowawczymi oraz postępowaniami w sprawach o wykroczenia w zakresie:
- procesowej rejestracji osób i zdarzeń w Krajowym Systemie Informacyjnym Policji,
- rejestracji zdarzeń i osób w Systemie Ewidencji Wypadków i Kolizji,
- wykonywanie zadań związanych pełnieniem funkcji oskarżyciela publicznego;
- wykonywanie czynności w ramach pomocy prawnej, na polecenie Sądu, Prokuratury, jednostek Policji oraz innych uprawnionych organów.
§ 19. UCHYLONY (zm. z 15 lutego 2016 r.)
§20. Do zadań Jednoosobowego Stanowiska do spraw Prasowo-Informacyjnych należy w szczególności:
- kreowanie pozytywnego wizerunku Policji w społeczeństwie oraz realizowanie polityki informacyjnej poprzez: bieżące informowanie mediów o zdarzeniach kryminalnych, informowanie o realizowanych i planowanych działaniach podejmowanych przez Komendanta, udzielanie informacji na temat funkcjonowania Komendy, reagowanie na krytykę prasową skierowaną pod adresem Komendy, przedstawianie mediom przykładów współpracy Policji ze społeczeństwem, samorządem i organizacjami w zakresie przeciwdziałania i ograniczania zjawisk kryminogennych, prezentowanie osiągnięć jednostki,
- realizacja zadań wynikających z przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej, w tym prowadzenie strony podmiotowej Komendanta w Biuletynie Informacji Publicznej,
- realizowanie zadań z zakresu komunikacji wewnętrznej,
- koordynowanie czynności związanych z organizowaniem narad, spotkań, uroczystości oraz imprez okolicznościowych z udziałem Komendanta.
§ 21. Do zadań Jednoosobowego Stanowiska do spraw Kontroli należy w szczególności:
- przyjmowanie, rozpatrywanie skarg, wniosków i petycji wpływających do Komendy dotyczących postępowania policjantów i pracowników jednostki, sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad prowadzonymi administracyjnymi postępowaniami skargowymi w komórkach organizacyjnych i jednostkach podległych Komendzie, prowadzenie rejestru skarg, wniosków i petycji wpływających do Komendy, jak również realizowanie sprawozdawczości w tym zakresie,
- nadzór nad prowadzonymi w Komendzie postępowaniami wyjaśniającymi i dyscyplinarnymi zleconymi przez Komendanta,
- analizowanie ujawnionych nieprawidłowości i zagadnień w funkcjonowaniu komórek organizacyjnych Komendy i jednostek podległych, opracowywanie wytycznych i zaleceń mających na celu eliminowanie i zapobieganie ich powstawaniu,
- opracowywanie planu kontroli - okresowy i roczny,
- przeprowadzanie lub uczestniczenie w realizacji kontroli planowanych lub zleconych doraźnie w zależności od potrzeb,
- monitorowanie sposobu realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych,
- przygotowywanie analiz oraz realizowanie sprawozdawczości z działalności kontrolnej.
§ 22. Do zadań Zespołu Kadr i Szkolenia należy w szczególności:
- prowadzenie spraw osobowych policjantów i pracowników, dla których właściwy w sprawach osobowych jest Komendant,
- realizowanie polityki kadrowej Komendanta,
- prowadzenie postępowań administracyjnych i przygotowywanie dla Komendanta decyzji administracyjnych w I instancji w sprawach wynikających ze stosunku służbowego policjantów,
- realizowanie zadań w zakresie tworzenia i doskonalenia struktur organizacyjnych i etatowych Komendy oraz opracowywanie projektu regulaminu Komendy,
- wdrażanie jednolitego systemu szkolenia i lokalnego doskonalenia zawodowego oraz ustalanie potrzeb w tym zakresie dla poszczególnych rodzajów służb,
- wprowadzanie i aktualizowanie danych kadrowych do systemów informatycznych oraz prowadzenie sprawozdawczości w tym zakresie,
- realizowanie zagadnień socjalnych dla policjantów, emerytów i rencistów Policji powiatu bełchatowskiego,
- realizowanie zadań z zakresu medycyny pracy,
- realizowanie przedsięwzięć związanych z przygotowaniami obronnymi Komendy w zakresie właściwości zespołu.
§ 23. Do zadań Zespołu Prezydialnego należy w szczególności:
- zapewnienie obsługi administracyjnej i kancelaryjnej Komendanta i I Zastępcy,
- rejestrowanie korespondencji oraz dokumentowanie obiegu korespondencji jawnej wpływającej do Komendy,
- prowadzenie rejestru i zbioru wewnętrznych aktów normatywnych Ministra Spraw Wewnętrznych, Komendanta Głównego, Komendanta Wojewódzkiego Policji w Łodzi oraz Komendanta oraz zbioru poza resortowych aktów normatywnych,
- obsługa kancelaryjna Komisariatu oraz Posterunków Policji,
- koordynowanie czynności związanych z organizowaniem narad, spotkań, uroczystości oraz imprez okolicznościowych z udziałem Komendanta i I Zastępcy.
§ 24. Do zadań Zespołu Ewidencji, Rozliczeń i Zaopatrzenia należy w szczególności:
- składanie zapotrzebowań na dostawy i usługi realizowane przez właściwe Wydziały Komendy Wojewódzkiej Policji w Łodzi i potwierdzenie ich realizacji,
- realizacja zadań jednostki użytkującej sprzęt transportowy Policji zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- prowadzenie gospodarki mandatowej oraz opracowywanie zestawień statystycznych w tym zakresie,
- prowadzenie ewidencji ilościowej majątku rzeczowego i sprawowanie nadzoru nad powierzonym mieniem,
- kontrola pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym otrzymywanych dokumentów finansowych,
- realizacja zadań wynikających z przepisów bhp i przeciwpożarowych oraz zaleceń inspekcji sanitarnej,
- sprawowanie nadzoru nad powierzonym mieniem,
- sporządzanie dokumentacji związanej z przyjmowaniem darowizn i życzeń w postaci opracowywania raportów, wniosków oraz projektów stosownych umów,
- prowadzenie postępowań w sprawach szkód w mieniu Policji,
- realizowanie przedsięwzięć związanych z przygotowaniami obronnymi Komendy w zakresie właściwości zespołu.
§ 24. Do zadań Zespołu Ewidencji, Rozliczeń i Zaopatrzenia należy w szczególności:
- składanie zapotrzebowań na dostawy i usługi realizowane przez właściwe Wydziały Komendy Wojewódzkiej Policji w Łodzi i potwierdzenie ich realizacji,
- realizacja zadań jednostki użytkującej sprzęt transportowy Policji zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- prowadzenie gospodarki mandatowej oraz opracowywanie zestawień statystycznych w tym zakresie,
- prowadzenie ewidencji ilościowej majątku rzeczowego i sprawowanie nadzoru nad powierzonym mieniem,
- kontrola pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym otrzymywanych dokumentów finansowych,
- realizacja zadań wynikających z przepisów bhp i przeciwpożarowych oraz zaleceń inspekcji sanitarnej,
- sprawowanie nadzoru nad powierzonym mieniem,
- sporządzanie dokumentacji związanej z przyjmowaniem darowizn i życzeń w postaci opracowywania raportów, wniosków oraz projektów stosownych umów;
- prowadzenie postępowań w sprawach szkód w mieniu Policji,
- realizowanie przedsięwzięć związanych z przygotowaniami obronnymi Komendy w zakresie właściwości zespołu.
§ 25. Do zadań Ogniwa Łączności i Informatyki należy w szczególności:
- ustalenie zasad organizacyjnych systemów teleinformatycznych na podstawie wytycznych Wydziału Łączności i Informatyki KWP w Łodzi:
- wdrażanie i rozwój teleinformatyki w Komendzie oraz utrzymywanie w ciągłej sprawności technicznej systemów teleinformatycznych;
- przygotowywanie zestawień, analiz oraz sprawozdań na potrzeby Komendy Głównej Policji i Komendy Wojewódzkiej Policji w Łodzi w zakresie realizacji projektów i użytkowania systemów teleinformatycznych;
- zarządzanie siecią teleinformatyczną na poziomie powiatu oraz realizowanie strategii i polityki bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych na podstawie wytycznych Wydziału Łączności i Informatyki Komendy Wojewódzkiej Policji w Łodzi;
- konfigurowanie, nadawanie ewidencjonowanie uprawnień dla użytkowników systemów policyjnych;
- wprowadzanie, przetwarzanie i udostępnianie danych znajdujących się w policyjnych i pozapolicyjnych systemach informatycznych zgodnie z obowiązującymi zasadami i przepisami;
- opracowanie analiz i zestawień w oparciu o policyjne bazy danych zgodnie z potrzebami służb i poleceniami przełożonych.
§ 26. Do zadań Zespołu do spraw Ochrony Informacji Niejawnych należy w szczególności:
- zapewnienie ochrony informacji niejawnych, w tym ich ochrony fizycznej,
- udział w opracowaniu planu ochrony obiektów podległych Komendzie,
- kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji oraz okresowa kontrola ewidencji materiałów i obiegu dokumentów,
- opracowywanie planu ochrony informacji niejawnych Komendy oraz nadzorowanie jego realizacji oraz planu postępowania z materiałami zawierającymi informacje niejawne w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego,
- prowadzenie postępowań sprawdzających (w tym kontrolnych) wobec policjantów, pracowników Policji i kandydatów do służby/pracy oraz wydawanie poświadczeń bezpieczeństwa, a także prowadzenie ewidencji tych poświadczeń,
- zapewnienie należytej ochrony dokumentom niejawnym,
- prowadzenie kancelarii tajnej w Komendzie oraz nadzorowanie jej pracy,
- realizowanie przedsięwzięć związanych z przygotowaniami obronnymi Komendy w zakresie właściwości zespołu.
§ 27. Do zadań Jednoosobowego Stanowiska Składnica Akt należy w szczególności:
- prowadzenie archiwum Komendy, w tym:
- przejmowanie, przechowywanie, zabezpieczanie, ewidencjonowanie i udostępnianie materiałów archiwalnych i dokumentacji niearchiwalnej z podporządkowanych jednostek i komórek organizacyjnych Policji,
- brakowanie dokumentacji niearchiwalnej oznaczonej symbolem „B” i „BE” oraz udzielanie zgody na brakowanie dokumentacji niearchiwalnej oznaczonej symbolem „BC” w podległych jednostkach i komórkach organizacyjnych
- przygotowywanie i przekazywanie materiałów archiwalnych do archiwów państwowych,
- sporządzanie rocznych sprawozdań dotyczących stanu liczbowego zasobu archiwalnego,
- przeprowadzanie protokolarnej kontroli stanu liczbowego zasobu archiwum lub składnicy akt z zapisami w ewidencji – skontrum,
- realizacja zadań administratora bezpieczeństwa informacji, określenia środków technicznych i organizacyjnych zapewniających ochronę przetwarzania danych osobowych oraz organizowanie szkoleń dla policjantów, pracowników, stażystów i praktykantów komendy z zakresu ochrony informacji niejawnych oraz ABI,
- aktualizowanie dokumentacji bezpieczeństwa zbiorów osobowych,
- okresowe przeglądy aktualności dokumentów dotyczących danych osobowych.
§ 28. Do zadań Posterunków Policji należy w szczególności:
- realizowanie zadań służby prewencyjnej, a w szczególności: przeciwdziałanie popełnianiu przestępstw i wykroczeń w miejscach publicznych, ujawnianie, zapobieganie i zwalczanie zjawisk patologii społecznej, zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży, kreowanie w społecznościach lokalnych pozytywnego wizerunku Policji oraz podejmowanych przez Policję działań na rzecz bezpieczeństwa i porządku publicznego, ujawnianie przestępstw i wykroczeń oraz wykrywania ich sprawców,
- realizowanie zadań administracyjno-porządkowych,
- współdziałanie z samorządem terytorialnym oraz innymi podmiotami działającymi na rzecz bezpieczeństwa i porządku publicznego.
ROZDZIAŁ 5
Przepisy przejściowe i końcowe:
§ 29. 1. Kierownicy komórek organizacyjnych oraz policjanci lub pracownicy wyznaczeni do koordynowania pracy komórek organizacyjnych Komendy są obowiązani:
- do niezwłocznego zapoznania podległych policjantów i pracowników z postanowieniami regulaminu,
- w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie regulaminu, do określenia szczegółowych zadań oraz sposobu zorganizowania służby i pracy w podległych komórkach organizacyjnych,
- w terminie 60 dni od dnia wejścia w życie regulaminu, do dostosowania kart opisu stanowisk pracy oraz opisów stanowisk pracy do przepisów regulaminu.
2. Karty opisu stanowisk pracy, opisy stanowisk pracy oraz szczegółowe zakresy zadań sporządzone w oparciu o regulamin, o którym mowa w § 30 zachowują moc, o ile nie są sprzeczne z przepisami niniejszego regulaminu.
§30. Traci moc Regulamin Komendy Powiatowej Policji w Bełchatowie z dnia 08 sierpnia 2013 roku.
§31. Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania.
KOMENDANT POWIATOWY POLICJI
W BEŁCHATOWIE
insp. dr Sławomir Barasiński
W porozumieniu:
KOMENDANT WOJEWÓDZKI POLICJI
w ŁODZI
nadinsp. Dariusz Banachowicz
U Z A S A D N I E N I E
Zasadniczą przesłanką wydania nowego regulaminu Komendy Powiatowej Policji w Bełchatowie jest utrata czytelności obecnie obowiązującego regulaminu na skutek dokonywania w nim kolejnych zmian.
Wynikiem dogłębnej analizy zadań Komendy Powiatowej Policji w Bełchatowie jest opracowanie nowych katalogów, dostosowanych do zadań faktycznie realizowanych, a nieujętych w dotychczasowym regulaminie, doprecyzowanie brzmienia zadań oraz dostosowanie ich do treści obowiązujących przepisów.
Przyjęte w regulaminie rozwiązania, między innymi utworzenie katalogu zadań wspólnych, przyczynią się ponadto do zwiększenia jego przejrzystości oraz pozwolą uniknąć powtarzalności tych zadań w poszczególnych komórkach organizacyjnych komendy.
Wprowadzenie regulaminu nie spowoduje skutków finansowych.